Często bywa tak, że choć wydaje ci się, że doskonale wiesz, jak będzie wyglądać twoja restauracja to, jednak gdy musisz odpowiedzieć sobie na konkretne pytanie: “Jak otworzyć restaurację”, trudno ci powiedzieć coś więcej poza ogólnikami. Aby sobie pomóc warto stworzyć dokument — na papierze lub w formie elektronicznej, który będzie zbiorem twoich pomysłów i konkretnych kroków, jakie musisz podjąć, w określonych ramach czasowych. To znacznie ułatwi cały proces i usystematyzuje twoje działania.
Jaką kuchnię chcesz zaproponować gościom restauracji? Czy będą to mocno sprecyzowane smaki kuchni włoskiej, indyjskiej, klasyczne polskie dania? A może marzysz o autorskim menu szefa kuchni, które zmienia się sezonowo, bez wskazania na konkretne smaki? To ważna decyzja, od której bardzo wiele zależy, dlatego warto dokładnie ją przemyśleć. Jeśli wybierasz konkretną kuchnię, zadaj sobie pytanie o przyczyny tej decyzji. Czy chcesz zatrudnić konkretnego szefa kuchni, który się w niej specjalizuje czy masz jakiś rodzaj powiązania z tą kuchnią lub regionem, z którego pochodzi? A może odpowiadasz na konkretne (wcześniej zbadane) zapotrzebowanie rynku?
Aby w pełni odpowiedzieć na pytanie: “Jak otworzyć restaurację” nie możemy pominąć zbadania konkurencji. Zobacz jakie lokale istnieją już na rynku, co proponują? Czy twoja propozycja będzie się wyróżniać, czy będzie konkurować z wieloma podobnymi restauracjami? A jeśli tak, jakie jest ich menu i ceny? Co można zrobić lepiej, aby zachęcić gości do wybrania twojego lokalu.
Bardzo ważnym aspektem przy pomyśle otwarcia restauracji jest również lokalizacja. Lokal oddalony od centrum, w ciemnej uliczce będzie wymagał większej promocji niż taki w centralnych punktach miasta. A goście będą go odwiedzać tylko wtedy, jeśli będzie miał naprawdę wyśmienitą kuchnię. Często zdarza się tak, że wybieramy miejsce z gorszą kuchnią, ale do którego łatwiej jest dojechać i zaparkować samochód. Lokalizacja może więc być kluczem do sukcesu. Należy się jednak liczyć z tym, że wynajem lokalu w centrum będzie kosztowne. Wybierając lokalizację, dokładnie sprawdź również najbliższą konkurencję.
Projekt technologiczny jest niezbędny do odbioru lokalu przez Sanepid oraz dla ekipy remontowej, aby wiedziała gdzie podłączyć konkretne media. Powstaje na podstawie projektu architektonicznego, który posiada właściciel budynku, i zgodnie z HCCP, GMP/GHP.
To kuchnia, jaką będziesz serwować gościom, jest inspiracją dla stylu, w jakim urządzisz wnętrze swojej restauracji. Projektant wnętrz postara się, aby wnętrze oddawało ducha konkretnej kuchni, ale aby nie przekroczyć cienkiej granicy kiczu i przesady. W przypadku restauracji warto kierować się zasadą — mniej znaczy więcej. Goście powinni skupić się na smaku i nie być przytłoczeni wystrojem. Mając odpowiedni projekt technologiczny i aranżacyjny, możemy przystąpić do remontu i adaptacji wnętrza.
Poza aranżacją wnętrza, przed otwarciem restauracji, kluczowe jest zadbanie o najmniejsze szczegóły w postaci drobnego sprzętu, sztućców, porcelany i dodatków niezbędnych w restauracji. Przed zakupami warto dobrze przemyśleć i zapisać listę potrzebnego sprzętu.
Pierwszym krokiem otwierania restauracji jest rejestracja działalności w CEIDG lub KRS oraz złożenie wniosku do Państwowej Inspekcji Sanitarno-Epidemiologicznej (Sanepid), która po remoncie dokona odbioru sanitarnego. Wybierz właściwą formę działalności, PKD (56.10.A), formę opodatkowania, wypełnij wnioski ZUS ZUA lub ZUS ZZA, załóż konto firmowe. To absolutna podstawa do rozpoczęcia działalności.
Wiesz już jaką kuchnię chcesz zaproponować gościom, a twoja restauracja powstaje przed twoimi oczami. Czas więc ustalić pierwsze menu. Jest ono o tyle istotne, że nadaje ton całemu przedsięwzięciu i od niego zależy twój sukces. Tu również sprawdzi się zasada — mniej znaczy więcej. W każdej kategorii menu przedstaw kilka propozycji. Wypróbuj menu wśród rodziny i znajomych. Sprawdź, co smakuje, a co wymaga jeszcze dopracowania. Zadbaj, aby pierwsze menu sprawiło, że goście będą mieli niedosyt i wrócą po więcej.
Menu i aranżacja wnętrza pomogą ci podjąć jedną z najważniejszych decyzji, która może stanowić o twoim sukcesie. Nazwa restauracji powinna przyciągać oryginalnością i prostotą, a jednocześnie wskazywać na kuchnię, w jakiej goście będą mogli zasmakować. Obok nazwy powinno znajdować się logo, które jeśli odniesiesz sukces, będzie znakiem rozpoznawczym twojej restauracji. Musisz podjąć decyzję, kto jest twoją grupą docelową, a więc kto najbardziej zasmakuje w proponowanej kuchni i dobrać odpowiednie kanały promocji. Offline, takie jak billboardy, citylighty, plakaty i ulotki oraz online, jak reklama AdWords czy w mediach społecznościowych. Jeśli nie czujesz się na siłach, aby stworzyć elementy wizerunkowe i promocyjne dla twojej restauracji warto pomyśleć o zatrudnieniu specjalisty.
Dobra restauracja potrzebuje dobrego zespołu. Szefa kuchni z wizją i personelu z pasją. To klucz do sukcesu, dlatego bardzo ważny jest proces rekrutacji i wyboru najlepszych pracowników. Dokonując go kieruj się doświadczeniem kandydata, ale także jego pasją do branży gastronomicznej oraz ogólnym wrażeniem. Jeśli ty polubiłeś kandydata, polubią go również twoi goście. Po wyborze zespołu zadbaj, aby przeszedł wszystkie konieczne szkolenia. Wprowadź również system gastronomiczny, czyli zespół narzędzi do sprawnego zarządzania restauracją, który będzie wspierał twoje działania dzięki kontrolowaniu sprzedaży, rozliczaniu magazynu, prowadzeniu analiz.
Już na wstępie pracy nad własną restauracją określ realną datę otwarcia. Dzięki temu podczas prowadzonych prac możesz rozpocząć akcję promującą nowy lokal, w której zapraszasz na jego wielkie otwarcie. Konkretną datę możesz podać od razu lub kiedy wszystko będzie już gotowe. Bardzo istotne jest, aby na otwarciu, poza twoimi znajomymi i rodziną, pojawiły się osoby z twojej grupy docelowej. Dlatego po jej określeniu dobierz odpowiednie kanały promocji, aby twoja informacja miała jak największe szanse, aby dotrzeć do właściwych osób.
Otwarcie może być huczne lub skromne, ważne, aby goście czuli się zadbani, jedzenie było pyszne i aby w jakiś sposób podkreślić podniosłość chwili — na przykład występem znanego artysty lub po prostu kieliszkiem szampana.
Powodzenia!